Slik merker man tannkjøttsykdommen periodontitt

Periodontitt er en betennelse i tennenes støttevev. Det danner seg lommer med bakterier rundt tennene og kjevebenet brytes ned og trekker seg tilbake. Om periodontitt ikke behandles vil tennene kunne løsne helt, derav også navnet tannløsningssykdom.

Hvordan ser man om man har periodontitt?

Periodontitt vises først med rødt og litt hovent tannkjøtt, som blør lett ved tannpuss og bruk av tanntråd. De neste symptomene personen selv kan merke er tilbaketrukket tannkjøtt og synlig lengre tenner.

Behandling av periodontitt

Utvikling av periodontitt kan forebygges eller stanses, men man blir aldri kvitt sykdommen. Perio-behandling går ut på å fjerne belegg og bakterier som finnes i lommen mellom tannkjøtt og tann. Behandling av periodontitt er som regel livslang og det er viktig med regelmessige kontroller hos tannlege eller tannpleier.

Erstatte manglende eller løse tenner

Om man ikke blir behandlet for periodontitt, vil sykdommen til slutt gjøre tennene helt løse. Tennene vil kunne falle ut av seg selv eller må anses som tapt og besluttes trukket av en tannlege. Implantat og helkjeve-behandling ofte førstevalg for pasientene når valg av rehabiliteringsmåte skal tas. Men også protese eller bro kan være løsninger pasienten ønsker.

Periodontitt og HELFO

Personer med periodontitt får trygderefusjon for systematisk behandling. Man kan også få refusjon når man trenger å erstatte tenner. Dette gjelder både for behandling i Oslo, Trondheim, Tromsø og Budapest. Kontakt oss for mer informasjon om dette.

Periodontitt og helkjeve implantatbehandling

Tannkjøttsykdommen periodontitt forårsaker svinn av kjeveben. Tap av ben kan vanskeliggjøre innsetting av implantat i bakre regioner. Redusert kjeveben må også kompenseres ved at de nye tennene lages lengre.

Når vi utfører helkjeve implantatbehandling blir implantatene vinklet vekk fra problemområdene med lite kjeveben. De nye tennene får en tannkjøttfarget base, som gir selve tennene naturlig lengde og utseende.